Jak začít


Už jsme si obecně řekli, proč je začlenění pohybových aktivit do našeho života důležité. Pro některé už je to samozřejmostí, pro některé neustálí boj a pro některé zapovězené téma. Pojďme si tedy říct, jak si najít vlastní cestu k aktivnímu životnímu stylu.

1) Motivace

První nejdůležitější a zásadní faktor. Zeptejte se sami sebe, zda si opravdu přejete najít si čas ve svém mnohdy nabitém programu a věnovat ho sportu. Zda Vám záleží na Vašem zdraví a jste ochotni překonávat překážky na cestě k energickému a krásnému tělu. Ze začátku to bude chtít hodně přemáhání. Co si budeme namlouvat, je to dřina, pot a bolest, ale ten následný pocit a výsledky prostě stojí za to! Pokud si však už předem říkáte, že Vaše "nadšení" po prvním tréninku nebo vyběhnutí vyprchá, je to předem prohraná hra a nemá smysl se do něčeho pouštět.
Ale pokud jste v sobě po přečtení předchozího článku našli někde alespoň malé světýlko, obdivujete lidi, kteří jsou štíhlí, svalnatí, plný energie, elánu a toužíte být trochu jako oni, pak to nevzdávejte. Neříkejte, že vy takový nejste a že to nedokážete. Pojďte to zkusit, bojujte za to co si přejete! Pokud Vám to pomůže, najděte si nějakého parťáka, se kterým se budete navzájem podporovat.
 
2) Dělejte to, co Vás baví
Nemáte zatím žádný oblíbený sport? Kamarád/ka Vám říkal/a, že je skvělé běhání nebo squash. Tak jste to šli zkusit, ale vůbec Vás to nebavilo? Nenechte se odradit, každého baví něco jiného, stejně tak jako má každý jiný vkus na hudbu nebo každému chutná jiné jídlo. Naplánujte si, třeba ve dvou dnech v týdnu různé sportovní aktivity. Například: První týden jděte v úterý plavat a v pátek vyrazte na lekci kick-boxu. V druhém týdnu si v úterý vyběhněte na krátkou trasu do blízkého lesa či parku a v pátek vytáhněte kamarády na in-liny. Možností je opravdu mnoho a jistě se najde něco co Vás "chytne". Také bude určitě snadnější, když si najde něco, co máte v bezprostředním okolí domova či práce. Čím dál musíte za sportem dojíždět, tím více je třeba úsilí k přemáhání a také ztratíte více času. Co stojí za to vyzkoušet? Např. trénink s trenérem ve fitness, jumping, hot-joga, plavání, běh, squash, kick-box, alpining, spining, flow-in a další. Podívejte se ve vašem okolí po možnostech.
 
3) Zvolte správné dávkování
Pokud jste do teď zašli tak jednou měsíčně do fitka a víc ani ťuk, nenechte se unést a začněte pozvolna. První měsíc postačí, když budete sportu věnovat 2x hodinu týdně. I to už je velký úspěch, který se dlouhodobě odrazí na vaší kondici. Důležité je vytrvat a ne kolik toho zvládnete hned na začátku. Tělo si musí postupně zvykat, nepřemáhejte ho. To by bylo kontraproduktivní jak fyzicky, tak pro Vaši motivaci. Po každém výkonu odpočívejte aspoň 48h a ve volném čase třeba choďte na dlouhé procházky se psem, partnerem nebo kamarádem. Po prvním měsíci můžete přidávat další aktivní dny, podle toho, jak se budete cítit. Po dvou měsících můžete klidně sportovat 5 hodin v týdnu. Ale stále platí pravidlo dostatečného odpočinku a regenerace. Vnímejte vlastní tělo.
 
4) Nesázejte na jednotvárnost
Našli jste si už svojí zamilovanou aktivitu, která Vás baví a na pohyb se těšíte? To je skvělé! Gratuluji. První úspěšný krok máte za sebou. Co Vás ale tak moc baví teď, může Vám připadat otravné už za dva měsíce. A motivace je ta tam. Já mám třeba moc ráda špagety s italskou rajčatovou omáčkou. Ale jíst je každý den bych nechtěla. První týden by to bylo možná fajn, ale druhý týden by mi lezly až ušima. A také pro tělo není dobrá jednotvárná strava stejně jako jednotvárný pohyb. Každý měsíc aspoň jednou týdně zkuste něco nového, překvapte svoje tělo a objevujte svoje záliby a talenty.
 
5) Hleďte i ostatní aspekty
Když se začnete hýbat, Vaše tělo se začne měnit a jeho požadavky budou také nyní odlišné. Dbejte na dostatečný příjem stravy a kalorií. Bílkoviny z luštěnin a zeleniny jako fazole, brokolice, avokádo, špenát, minerály ze salátů, dostatečný příjem čisté vody a kvalitní cukry z celozrnných obilovin a ovoce. To je základ. Jezte často a málo, nepřejídejte se zbytečně. Dbejte na dostatek spánku 7-8h denně a pamatujte: "Co nenaspíš do půlnoci, po půlnoci nedospíš."


Přeju Vám, ať Vám nadšení vydrží, ať si najdete v pohybu vášeň, ať si najdete nové záliby a koníčky. Třeba se tak seznámíte i s novými lidmi a získáte přátele s podobnými zájmy. Ať máte dobrý pocit sami ze sebe a cítíte se skvěle. Vždyť právě to je důvod, proč se do toho všeho pouštět.

 

Komentáře  

 
Maky S
# Maky S 2015-06-02 09:12
Ahoj, děkuju, že píšeš tyto poučné články. Přesně tohle jsem potřebovala. Je to tu stručně a jasně napsané a strašně dobře se to čte. Jsi mojí motivací a přeji ti hodně úspěchu v Tvém životě. Po čtení Tvých článků se cítím vždy sebejistá a motivovaná něco dělat. Už teď se těším, až si dneska zacvičím. Děkuju Ti moc.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Katy
# Katy 2015-06-02 10:08
Tak to mám velikou radost !!! :-)
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit