Naboso

 

V dnešní moderní době je naprosto samozřejmé, že lidé nosí boty. Slouží jako ochrana proti zranění chodidel, které denně někde ťapou. Díky botám jsou také v teple a suchu. Umíte si, představit, jaké by to bylo, kdybyste ze dne na den přestali nosit boty? Naše nožky jsou zhýčkané, hebké, jemné a měkké. Pokud chodíte ještě pravidelně na pedikúru, tak jsou přímo vymazlené. Kdybyste zítra vyrazili na trénink, do práce, zařizování po městě, procházku po parku nebo běh v lese bez bot (do toho parku či lesa byste už nejspíš nedošli), nohy by vás pálily, bolely, byly by samý šrám, puchýř a bolák. Bez bot už si to prostě nedovedeme představit. Nehledě na to, že boty nejsou dnes jen funkční, ale také módní záležitostí.

 

 

Přesto chůze naboso, v angličtině "barefood", se stává opět trendem. Nejde jen o nějaký módní výstřelek. Lidé zase objevují kouzlo svobodných bosých nohou. Prospívá to vašemu zdraví hned několikanásobně.

 

Běh naboso

V obuvnickém průmyslu se vymýšlejí stále dokonalejší technologie, které nám mají zjednodušit a zpohodlnit život. Světoznámí výrobci sportovních bot jako například Nike nebo Adidas přicházejí stále s novějšími a vylepšenými technologiemi. Teprve před 25 lety se začaly vyrábět boty určené speciálně na běhání. Do té doby se běhalo v obyčejných teniskách s tenkou podrážkou. Příkladem toho je i olympijský vítěz Emil Zátopek. Kdybyste se podívali na jeho boty, nenalezli byste nic zvláštního ani speciálního. Nic, co se v současnosti považuje jako nezbytné pro běh – zvýšená a odpružená pata, odvod potu, zpevněná podpora pro klenbu, atd. atd. Pokud se podíváte na jeho techniku běhu, zjistíte, jak moc se liší od současných běžců, kteří museli kompletně změnit svou techniku, aby mohli běhat v moderních botách. Našlapuje přes špičku a celý běh je daleko plynulejší, měkčí a méně náročný na klouby.

 

 

Stále důkladnější výztuhy a opory brání noze zůstávat v její přirozené pozici.

Vypracujte si výkres vlastní nohy a objeví se před vámi zázrak, který se technici snaží po staletí napodobovat. Střed vašeho chodidla představuje klenbu, nejúžasnější nosný prvek, jaký byl kdy vytvořen. Kouzlo klenby spočívá v tom, že čím větší je na ni vyvíjen tlak, tím je odolnější. Čím více na ni tlačíte, tím těsněji se její prvky semknou. Žádný kameník hodný tohoto označení by nikdy nevložil podpěru pod klenbu. Podepřete ji, a celou strukturu oslabíte. Prvky klenby ze všech stran tvoří vysoce flexibilní struktura ze šestadvaceti kostí, třiatřiceti kloubů, dvanácti šlach a osmnácti svalů, přičemž se celá napíná a povoluje jako visutý most odolávající zemětřesení.

Oslabení svalstva nohy je nejčastější příčinou zranění a my jsme za posledních pětadvacet let dovolili, aby nám nohy významně zeslábly. Pronace se stala takřka sprostým slovem, a přitom se jedná o přirozený pohyb nohy. Noha by měla mít pronaci.“ Abyste zjistili, co vlastně pronace znamená, zujte si boty a proběhněte se po rovné cestě. Na pevném povrchu se vaše chodidla rychle odnaučí návykům z bot a automaticky se přepnou do sebeobranného módu. Zjistíte, že nohu kladete na vnější hranu chodidla, a pak jí mírně kroutíte od malíčku k palci, dokud není chodidlo v rovině. Tomu se říká pronace – drobný pohyb absorbující náraz, který umožňuje nártu plnit jeho funkci. 

Obout na nohy boty je téměř totéž jako dát je do sádry. Máte-li nohu v sádře, během šesti týdnů svaly atrofují o čtyřicet až šedesát procent. Cosi podobného se stane s vaším chodidlem, je-li uvězněno v botě. Odvádí-li obuv svou práci, šlachy ztuhnou a svaly se scvrknou. Chodidlo je stvořeno pro práci pod tlakem. Nechte ho zlenivět – a zkolabuje. Procvičujte jej a prohne se do oblouku jako duha.

doktor Gerard Hartmann, irský fyzioterapeut, který funguje coby všemocný čaroděj ze země Oz pro nejlepší světové dálkové běžce.

 

Skoro jsme zapomněli, že i na chodidlech máme spoustu svalů, které je nutné posilovat. Uzavřeli jsme je do bot a nedali jim prostor se rozvíjet, pracovat, posilovat a zpevňovat. Důsledkem toho trpíme mnoha neduhy, jako jsou například ploché nohy, problémy s klouby a další. Dlouhodobá špatné chůze a technika běhu zvyšují riziko zranění a poškozování kloubů, vazů, chrupavek a správného držení celého těla. Příroda nás stvořila dokonalé od hlavy až k patě, není třeba nic vylepšovat ani zdokonalovat. Chodidla sama ví nejlépe, jak našlapovat a nepotřebují žádné výztuže, odpružení a speciální vložky, které nášlap a chůzi manipulují.

 

 

Kontakt se zemí

Všude tam, kde můžete, sundejte boty i ponožky, od jara až do podzimu. V lese, na louce, v parku. Určitě znáte ten krásný pocit, když se projdete bosi v trávě plné ranní rosy. Třeba i o přestávce v práci jděte na chvíli ven, sedněte si na lavičku, sundejte obuv a projděte se chvíli v trávě. Nesmírně příznivý dopad má bosá chůze i na psychiku. Kontakt se zemí vám dodá energii a protažení chodidel vás příjemně osvěží. Zajímavé také je, že jakmile začnete praktikovat chůzi či běh naboso, najednou objevíte svaly, o kterých jste ani nevěděli, že je máte. A to je dobře. To je návrat k přirozenosti. Ze začátku se to může zdát nekomfortní. Nevydržíte dlouho jít a už vůbec ne rychle. Nohy si ale po pár takových pokusech zvyknou. Začnete mít pocit, že je to zcela přirozené a nebudete se muset na chůzi soustředit.

 

 

Boty- neboty

Samozřejmě není možné najednou začít chodit jen tak bosi bez bot do práce a po městě. Zaprvé to není společensky přijatelné a za druhé na to naše prostředí není uzpůsobené. Naštěstí jsou i takoví osvícení výrobci, kteří jdou opačným směrem než firmy vyvíjející moderní běžeckou a sportovní obuv. Existuje jich už několik. Já bych ráda uvedla firmu Vibram, která vyrábí prstové boty zvané Fivefingers, které dokonale simulují chůzi na boso. Jsou navržené tak, že věrně kopírují stavbu chodidla, jsou velice lehké a mají jen velmi tenkou podrážku. Zároveň však plní ochranou funkci boty, která zabraňuje zranění kůže, ale nevytvářejí bariéru se zemí. Takže cítíte každý kamínek, klacík a svaly chodidla jsou tak stále stimulovány, aby pracovaly a vytvářely přirozenou oporu a rovnováhu tělu. Přirozeně vás vedou k chůzi přes špičky.

Existuje již mnoho modelů a typů pro různé druhy aktivit, sportů i na denní nošení. Já osobně na ně nedám dopustit. Chodím v nich do posilovny, na procházky i běhám v terénu. Dříve, když jsem nosila "speciální běžeckou obuv", mívala jsem problémy s bolestmi kotníků a také jsem se několikrát zranila. Teď ve srovnání můžu říci, že běhat naboso nebo v pětiprstových botách je mnohem větší požitek.

 

      

 

Cvičení v pětiprstech

Také u jiných aktivit než jen běhání jsem si sama vyzkoušela, že bez klasických bot to jde mnohem lépe. Do posilovny chodím zásadně už jen v "pětiprsťákách" a moje výkony a výsledky se od té doby znatelně zlepšily. Díky lepší stabilitě při cvičení s vlastní vahou nebo s činkami zvládám lépe provedení cviků, více si uvědomuji vlastní tělo, cítím, že se zapojují další svaly, a lépe držím stabilitu.

 

Pokud vás toto téma zaujalo a chtěli byste si přečíst více, doporučuji knihu Born to Run – Zrozeni k běhu, Christopher McDougall, vydala Mladá fronta a.s. v Praze. Z této knihy jsem také čerpala informace pro tento článek ve spojení s vlastními zkušenostmi. Několik obsáhlejších článků citujících tuto knihu naleznete také na www.nohynaboso.cz.

 
 

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit