Celistvé potraviny

Obchody s potravinami jsou v dnešní době přehlcené všelijakými výrobky v různých barevných obalech, krabičkách a sáčcích. Nedá se už téměř o tomto jídle mluvit jako o potravinách nýbrž o produktech různých firem, které se neustále předhánějí v technologiích výroby a zpracování. Výsledkem toho je produkt složený z desítek přísad, jejichž původ je z různých koutů světa. Mezitím, než se však staly surovinou v tomto určitém produktu, byly několikrát zpracovány, extrahovaný, pasterovány, denaturovány a rafinovány. Nakonec z toho všeho vznikne třeba taková hezká čokoládová tyčinka s oplatkou a karamelovou náplní, barevné bonbóny s ovocnou příchutí nebo "zdravé" cereálie k snídani.To vše zabalené v krásném obalu z ropy s trvanlivostí několik měsíců či dokonce let.

 

      Takové jídlo nám jen těžko může dodat potřebnou výživu, energii a zdraví. Můžeme na něm přežívat, to ano, ale jsou to jen prázdné kalorie bez hodnoty. Tak moc jsme se už vzdálili od přirozenosti. A je to také na naší populaci vidět. Velké množství lidí trpí nadváhou, neustálou únavou, kožními problémy, cukrovkou a vysokým krevním tlakem. Za tím vším stojí strava.

        To, že bílý cukr a mouka nejsou ničím zdravým, už jistě víte. V čem je problém? V rafinaci! Oddělení jedné části od ostatních. Příroda je dokonalá a stvořila vše dokonalé. I naši potravu. Ovoce, zelenina, ořechy, semínka, obiloviny, luštěniny,.. To všechno jsou vzácné dary matičky Země, které nám nabízí jako tu nejblahodárnější stravu. Není třeba něco měnit, oddělovat, zpracovávat, vylepšovat.


 

        Díky vysoké konzumaci bílého cukru a mouky trpí vysoké procento populace cukrovkou a nadváhou. Přijímáme totiž velké množství cukrů a škrobů v koncentrované podobě a ve větších dávkách, než je pro naše tělo snesitelné. Oddělením vlákniny a všech vitamínů a minerálů vznikají koncentrované až jedovaté suroviny. Stejně tak je tomu s tuky. Nikdy bychom z celistvých potravin nemohli získat tolik tuku, jako je tomu v americkém a evropském jídelníčku. A jsme u toho. Právě celistvost potravin je klíčem ke zdraví. Celistvá rostlinná strava obsahuje vše, co potřebujeme. Dostatek bílkovin, sacharidů, tuků, vlákniny, vitamínů a minerálů. Samozřejmě čím kvalitnější zdroj máme, tím lépe.

 

Minimálně 80% stravy by mělo být složeno z celistvých potravin. Nikdo neříká, že si už nikdy nemůžete dát oblíbenou hořkou čokoládu, jen by rafinované potraviny neměly být základem vašeho jídelníčku.

 

Pokud se věnujete intenzivně silovému sportu a je vaším cílem budovat svalovou hmotu, je v pořádku, když jídelníček zpestříte proteinovými koktejly, seitanem, tofu a podobnými bohatými bílkovinovými zdroji. Volte však tyto potraviny nejlépe v organické kvalitě a dbejte na dostatečný příjem čerstvého ovoce a zeleniny, nejlépe v každém jídle. A hlavně pijte hodně vody. I při velkých výkonech je 1,5-2g bílkovin na kg tělesné hmoty dostačující. Větší množství jak 2g by už mohlo zatěžovat organismus.

Jestli však sportujete pouze rekreačně, není třeba se o dostatek bílkovin obávat i bez těchto dodatků do jídelníčku. Pro chuť si je také můžete občas dopřát, ale pokud bude základem vaší stravy celistvá rostlinná potrava, vaše tělo dostane vše potřebné a bude maximálně prospívat.
 

Jak zlepiít jídelníček a zařadit více celistvých potravin

  • Kupujte celozrnné obiloviny - rýži, ovesné vločky, celozrnnou mouku,...
  • Zařaďte luštěniny několikrát do týdne - hrách, fazole všech druhů, čočku, tempeh, cizrnu
  • Jezte hodně čerstvého ovoce, především v dopoledních hodinách
  • Zeleninu přidávejte ke každému obědu i večeři, čerstvou i dušenou
  • Ke slazení dezertů a kaší používejte sušené ovoce a med
     


Které potraviny je nejlepší úplně vyřadit nebo maximálně omezit

  • Bílou mouku a výrobky z ní
  • Bílý řepný cukr i třtinový
  • Tuky a oleje všech druhů (v malém množství - 1Pl jako přídavek do salátů se hodí ZSL)
  • Výrobky z koncentrované sojové bílkoviny - sojové maso, salámy, paštiky
     


 

Jak už bylo několikrát řečeno. Rostlinná strava nerovná se vždy zdravá strava. Pokud však budete jíst co nejvíce přirozených potravin, které neprošly žádným nebo minimálním zpracováním a budete je jíst čerstvé, vaše tělo se dám odvděčí. Čistá celistvá strava je životodárná, alkalická a detoxikační. Udělá vaše tělo zdravým, krásným a dodá vám plno čisté energie. Když se naučíte s těmito potravinami pracovat v kuchyni a vařit z nich, zjistíte, že jsou taková jídla mnohem vydatnější a chutnější. Když se naučíte jíst jednoduše, ušetříte také spoustu času a zlepšíte si trávení.
 

 


Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit