RAW food - syrová strava

Pokud se zajímáte o zdravý způsob stravování, jistě jste se už setkali s pojmem syrová strava nebo v angličtině raw food. A pokud ne, máte nyní možnost se s tímto novým výživovým směrem seznámit. Není tím myšlen tatarák nebo sushi, ale syrová rostlinná strava. Přesněji řečeno ovoce, zelenina, oříšky a semínka, které neprošly tepelnou úpravou nad 42 stupňů celsia nebo nebyly jinak zpracovány. Takto se nyní stravuje již mnoho lidí ve světě. A nejenom divochů v džungli, ale věřte nebo ne, i mnoho celebrit. Jaký to má smysl?

 

Enzymy a nutriční kvality

Syrová strava vychází především z principu přirozenosti. Při této "dietě" se konzumuje všechno takové, jak to příroda stvořila, neupravené. Tedy s maximálními nutričními hodnotami jako jsou především vitamíny, minerály, voda a také enzymy. Právě o enzymy, které jsou vysoce citlivé na vyšší teploty, při teplotě vyšší než 42 stupňů přicházíte. Enzymy dávají potravinám životodárnou hodnotu. Podporují trávení a napomáhají přenosu živin do krve.
      Dalším aspektem je voda, která je až v 95% podílu vázaná v čerstvých plodech. Tato organická tekutina hydratuje a přináší cenné vitamíny v jejich nezměněné a nejkvalitnější formě. Mnoho vitamínů je totiž také při vyšších teplotách zničeno. 

      Bílkoviny obsažené v oříšcích a semenech vykazují také nejlepší kvalitu v syrovém stavu. V této podobě jsou pro tělo nejlépe vstřebatelné a využitelné. Při tepelné úpravě klesá jejich kvalita a stávají se až toxickými. Navíc čerstvá semena a ořechy nesou životodárnou energii. Jen si vezměte, jakou ohromnou sílu má to malé semínko, když z něj může vzejít plodící rostlina či dokonce obrovský strom. Stačí v takovém malém semínku probudit život tím, že ho zasadíte do země nebo namočíte do vody. Během krátké doby se začnou dít neuvěřitelné věci. Zkuste ale takové semínko opražit. Můžete ho pak zalévat a opečovávat sebevíc, ale nikdy vám z něj už nic nevyroste. Umřelo. Ztratilo svou životodárnou sílu.

 

 

 

Alkalizace

Už jste slyšeli, že některé potraviny působí v těle zásaditě a jiné naopak kysele? A jaký je v tom vlastně rozdíl? Alkalické potraviny vaše tělo léčí. Pokud je Vaše tělo alkalické, tedy zásadité, všechny funkce pracují tak jak mají. Probíhá důkladná regenerace, obnova tkání, posiluje se imunita a celková obranyschopnost organismu. A právě konzumace čerstvých syrových plodů tuto alkalitu v těle nastoluje. Naopak strava masitá, zpracované, smažené a chemické jídlo, společně s pitím kávy, alkoholu a stresem tělo překyseluje. Působením dlouhého překyselování se tkáně v těle poškozují, neprobíhá důkladná regenerace, oslabuje se imunita a vznikají nemoci. 99,8% nemocí je způsobených právě překyselením organismu. Vaše tělo je dokonalé a dokáže se rychle vzpamatovat. Stačí mu dodat syrovou rostlinnou stravu, nejlépe čerstvé plody a šťávy a ono s nadšením okamžitě spustí proces oprav, obnovy a regenerace. Existují dokonce léčebná centra, kde se pacienti léčí právě touto metodou - konzumací čerstvé rostlinné stravy a pitím ovocných a zeleninových šťáv. Doktoři s těmito pacienty dosahují výborných výsledků a ne vyjímečně se stává, že je seberou hrobníkovi přímo z lopaty. Tam, kde už západní medicína, založená na chemických lécích, rezignuje a označuje pacienta jako nevyléčitelného a odsouzeného na smrt, dokáže syrová strava jako zázrakem vyléčit.

 

 

Detoxikace

 

Když přejdete ze dne na den na syrovou stravu, je dost možné, že budete mít z počátku problémy. Mohou se dostavit bolesti hlavy, problémy s trávením, únava, chladnutí končetin, zhoršení stavu pokožky, akné a další nepříjemné projevy. To všechno mohou být příznaky detoxikace. Syrová strava velice intenzivně spouští očistné procesy v těle. Pokud jste se x let stravovali nevhodným způsobem a své tělo zamořovali toxiny a překyselovali, nemůže to jen tak ze dne na den rázem zmizet. Tyto nánosy a usazeniny nyní tělo odbourává a snaží se je dostat všemi možnými způsoby a cestami ven. Musíte být tedy trpěliví. Doporučuji začínat pozvolna a podíl syrové stravy v jídelníčku postupně navyšovat. Nejlepší dobou pro tuto změnu je pozdní jaro nebo léto.

 

Na co si dát pozor

Pokud se rozhodnote vyzkoušet blahodárné účinky syrové stravy na vlastní kůži, doporučuji načerpat co nejvíce informací na toto téma. Seznámíte se tak se všemi aspekty tohoto výživového směru a vyhnete se možným nepříjemnostem. Důležitá je skladba jídelníčku a zohlednění individuality každého člověka. 100% syrová strava nemusí být vhodná pro každého. Je třeba také zohlednit, v jakém žijeme podnebném pásmu a jaký je váš životní styl. Syrová strava je silně ochlazující. V ročních obdobích, kdy se teploty dlouhodobě pohybují pod bodem mrazu, neudělají exotické banány ani melouny vašemu tělu moc dobře. Budete pociťovat chlad a nepříjemné projevy se mohou projevit i na hladině energie a chodu metabolismu.


       Mohu se s Vámi podělit o svou osobní zkušenost. Sama jsem byla na syrové rostlinné stravě celé dva roky. Ze začátku se mé tělo pročišťovalo a prošlo mnoha změnami, včetně úbytku na váze, projasnily se mi oči, zlepšila pleť i psychika. Cítila jsem se výborně! Jelikož to bylo přes léto a teplý podzim, maximálně jsem na této stravě profitovala. Jenže když přišla zima a já se nechtěla svých nových stravovacích zvyklostí vzdát, v přesvědčení, že dělám pro své tělo to nejlepší, začala jsem mít problémy. Neustále mi zmrzly nohy a ruce, byla jsem často unavená a začala jsem trpět zácpami. Mojí hlavní stravou byly citrusy ze supermarketu, saláty a nějaké oříšky. Takto se to vleklo ještě po další měsíce a já jsem "znásilňovala" své tělo jen díky umanutému přesvědčení. Vůbec jsem mu neuměla naslouchat. Nakonec jsem ale ustoupila, když už tyto problémy byly neúnosné, a začala jsem znovu začleňovat tepelně upravenou stravu do svého jídelníčku. Neuchýlila jsem se už k hamburgerům a hranolkám, ale začala jsem si vařit zeleninu, obiloviny jako pohanku a rýži, luštěniny, polévky, kaše a další jídla, která dělala mému "prochladlému" a oslabenému tělu tolik dobře.
         Nyní jsem si našla svou zlatou střední cestu, ponaučila jsem se a cítím se moc dobře. Konzumuji čistě rostlinnou stravu s převahou celistvých potravin a podíl čerstvé syrové stravy se pohybuje v mém denním jídelníčku mezi 50-80% podle ročního období.


        Hlavní poselství, které bych vám chtěla svýmosobním příběhem předat, je to, abyste nebyli ortodoxní a zjišťovali, co VÁM udělá dobře. Pokud Vám někdo doporučí něco, co sám praktikuje, nejprve to na sobě začněte testovat a sledujte, jak Vaše tělo reaguje. Důkladně mu naslouchejte.
        Nemusíte být na syrové stravě na 100%, aby Vám přinesla benefity. Už když její podíl v jídelníčku navýšíte nad 50%, začnete pozorovat úžasné změny a prospějete tak svému zdraví. Pokud si chcete vyzkoušet, co s Vámi udělá 100% syrová strava, využijte pro to letních měsíců, kdy je teplé počasí a bohatá nabídka sezónního ovoce a zeleniny. Dávejte vždy přednost sezónním a lokálním plodům před těmi, které jsou dovezené z dalekých krajin a naše tělo jim není přizpůsobené. Další možností je zařazení těchto "syrových dnů" 1-3x v týdnu.

 

Pestrost, fantazie, kreativita

Možná se Vám bude zdát, že byste na této stravě nevydrželi ani den, protože Vám přijde jednostranná a omezená. Nenechte se mýlit. I z rostlinných syrových surovin se dají vykouzlit neuvěřitelné kulinářské pochoutky. Od salátů přes koktejly až po rolády, dorty, chlebíky nebo dokonce burgery a palačinky. Stačí zapojit trochu fantazie, kteativity a nebo se nechat inspirovat recepty v knížkách či na internetu.

 

 

Odkazy:

http://www.vitarian.cz/
http://www.freshness.cz/

 


Komentáře  

 
Raw Food - živá stra
# Raw Food - živá stra 2014-08-16 19:24
Raw food, nebo živá strava se skutečně poslední měsíce těší oblibě a stále více lidí se podle ní začíná stravovat. Existuje spousta raw food receptů iz thajské, čínské nebo mexické kuchyně, takže skutečně může být i raw food pestrou a hlavně zdravou volbou při stravování. Tématu raw food se věnuje i tento článek o živé syrové stravě dietyahubnuti.cz/.../... .
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
AnetaVeg
# AnetaVeg 2015-01-06 22:05
Také jsem měla podobné zdravotní problémy, když jsem fungovala pouze na raw stravě, takže jsem potom přesídlila na vegan, i když syrová strava má v mém jídelníčku důležité místo. Teplý element mi prostě chybí, byla jsem často hladová, nespokojená a pořád jsem myslela jen a jen na jídlo. Líbí se mi, jakým stylem podáváš své názory, jsou vstřícné a rozumné, to se jen tak nevidí :) Jen tak dál!
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Lakshmi2811
# Lakshmi2811 2016-10-10 09:35
Zdravím, já jsem byla dva roky vegetariánka a před pár týdny jsem přešla na veganství, i s raw food jsem experimentovala , ale nedělalo mi to moc dobře. Hodně se zabývám Ayurvedou a jsem váta dóša, která prostě potřebuje zahřívat. Chtěla jsem se ale zeptat jak dlouho u Vás přetrvávaly "detoxikační příznaky" ? Já jsem se i jako vegetarián stravovala pestře a "zdravě" (dá-li se to říct o vegetariánské stravě) a co jsem přešla na veganství strašně se mi zhoršil stav pleti a zažívání a trávení taktéž není úplně ok. Myslím, že skladbu jídelníčku mám dobrou a beru i tabletky s B12 přímo určené pro vegany.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit