10 potravin pro zdravý start

 
Je jedním z vašich novoročních předsevzetí příslib zdravějšího jídelníčku? Anebo dokonce čistě rostlinného jídelníčku? Odkud začít? Pokud je pro vás obtížné ze dne na den změnit stravování od základů, začnete pomalu a postupně. Na nová jídla si budete pomalu zvykat a časem můžete přidat další a zároveň vyřadit ty, která vám až tak neprospívají. V tomto článku pro vás mám tip na 10 potravin, které mohou být tímto vaším novým startem.

 

Pokud těchto 10 potravin, nebo alespoň některé z nich budete do jídelníčku zařazovat denně, v nejvyšší možné míře, vaše tělo vám poděkuje. Jsou to jídla, která vaše tělo pročistí díky enzymům, vláknině a zásaditému charakteru.

Uvidíte, že i s touhle malou změnou se za pár dní budete cítit mnohem lépe. Tentokrát nečekejte žádné superpotraviny. Nebo oprava, my je za ně běžně nepovažujeme. Jsou to prosté potraviny, které dobře znáte. Často jsou ale velmi podceňované jejich výživově přednosti.

 

Fazole

Luštěniny byly už potravou našich předků a my v dnešní době jejich konzumací často opomínáme. Přitom svým složením mohou v jídelníčku plnohodnotně nahradit maso a zároveň nám dodat energii ve formě kvalitních složených sacharidů. Obsahují nulově množství tuku, ale naopak mnoho minerálních látek - draslíku, fosforu, vápníku, hořčíku, jódu, dále pak sodík a železo. Z vitaminů především kyselinu listovou. Nezanedbatelné také je, že 20% jejich objemu zabírá vláknina. Ta pěkně pročistí trávicí trakt a napomůže regulovat trávení. Dalším bonusem je, že významně ulehčí naší peněžence. Maso, vejce a další živočišně produkty jsou čím dál tím dražší, kdežto fazole koupíte za pár korun a nají se celá rodina. Existuje mnoho druhů - červené, bílé, černé oko, pinto, adzuki, mungo, navy, máslové,... Různé barvy, velikosti a chutě. Takže vás nikdy nepřestanou bavit. Dají se upravit na mnoho způsobů. Zkuste se třeba inspirovat v receptech na těchto stránkách.

 

Cizrna

Další luštěninou, která je pro náš jídelníček velice zajímavým zpestřením, je cizrna. Vyniká svojí jemnou oříškovou chutí. Stejně jako fazole je bohatá na vlákninu, bílkoviny, složené sacharidy a minerální látky. Čím však oproti svým sestrám luštěninám vyniká, je lysin, což je esenciální aminokyselina. Obsahuje i malé množství tuku. Především nenasycené mastné kyseliny linolové, které se řadí mezi ty nejzdravější tuky, které podporují spalování podkožních tuků a eliminaci cholesterolu.

 

 

 

 

Brokolice

Pro spoustu lidí je přímo noční můrou rozvařená našedlá brokolice plavající v přesolené vodě vydávající se za polévku. Velká škoda, že nám školní jídelny zapříčinily spojení tak výborné a zdravé zeleniny s něčím tak odpudivým. Pokud i se bojíte brokolice jako čert kříže, zkuste jí dát přece jen aspoň ještě jednu šanci. Hned vám řeknu proč ;-)

Mezi zeleninou vyniká obsahem bílkovin. Divíte se? Ve 150 kaloriích brokolice je stejné množství bílkovin jako v plátku hovězího masa. Což není vůbec zanedbatelné, pokud se nebojíte naložit se téhle zelené krásky pořádný talíř. Je taky velkou zásobárnou vitamínů a minerálů. Vařte ji pouze na páře pár minutek. Měla by být stále jasně zelená a jen tak "na skus". Zajistíte tak zachování maximálního množství prospěšných látek.

Navíc je nejlepší protistresovou zeleninou pro všechny sliznice našeho těla. Pokud si ji budeme dopřávat alespoň třikrát týdně, naše poškozená nebo zrohovatělá sliznice se rychle zregeneruje. Mimořádně velký obsah draslíku pozitivně působí na odvodňování organismu a snižování vysokého krevního tlaku.

 

Chřest

I když je tato zelenina u nás pořád luxusnější záležitostí, stojí za to si ji občas dopřát. Tahle svěží a lehká zeleninka vás zasytí a přitom nemá téměř žádné kalorie. Pouhých 13 ve 100g! Zato tělu doplní vitamíny a minerály - draslík, vápník, železo, selen. Stejně jako brokolice odvodňuje a pomáhá při onemocnění ledvin a močového měchýře. Je to skutečná delikatesa, která se hodí téměř ke všemu. Možná vás bude také zajímat, že je to přírodní afrodiziakum :-)

 

 

 

 

Mandle

Mandle mají jako jediný druh ořechů zásaditou povahu. Jsou tedy vhodně i pro ty, kterým jinak ořechy moc nesedí. Mají jemnou chuť a jsou skvělou přísadou do snídaňových cereálií nebo jako malá svačinka, která rychle zasytí. Ve srovnání s jinými druhy ořechů vynikají obsahem bílkovin a zároveň mají nižší obsah sacharidů a tuků. A i tyto tuky jsou pro tělo maximálně prospěšné. Můžete si z nich vyrobit i vynikající náhradu kravského mléka. Podle tohoto receptu. I toho mléko je velmi bohaté na vápník. V této formě mnohem lépe vstřebatelný pro lidský organismus. Mandle vám také dodají hořčík, železo, fosfor, hořčík a draslík. Zkuste si každý den ráno namočit malou hrstku mandlí do vody a snězte si je k odpolední svačince nebo večer. Namočené jsou lépe stravitelné a také chutnější. Po namočení se v nich aktivují enzymy. Výborně může posloužit i mandlové máslo

 

Mák

Největší vápníková bomba! Obsahuje ho 12x více než mléko. Pokud ho máte rádi, dávejte si ho častěji. Vyrobit si z něj také můžete mléko s velice zajímavou typicky makovou chutí, podle stejného postupu jako je zmíněno víše.

 

 

 

 

 

 

Rýže

Rýže je dietní a bezlepková obilovina, která obsahuje velmi malé množství tuku, ale naopak velice kvalitní složené sacharidy. Nesmí chybět v jídelníčku sportovců, protože je ideální potravinou pro získávání stabilní energie, která se pozvolna uvolňuje. Je lehce stravitelná a dobrá pro trávení. Hnědá rýže obsahuje větší množství vlákniny, minerálů, tuků a bílkovin včetně 8 esenciálních aminokyselin, které souží k výstavbě nové svalové tkáně.

 

 

 

 

 

Jablka

Stará dobrá česká jablíčka jsou nedocenitelná. Pokud je vám těžko, pomůže vám jedno jablíčko jako zázračný lék. Po jeho snědení vám vytráví a vláknina z něj pročistí celý trávicí trakt lépe než ta nejpečlivější hospodyně domácnost. Aspoň jedno jablíčko denně je pro zdraví a dobré trávení přímo nutnost. To tvrdili naši předkové před desítkami let a od té doby se na této pravdě nic nezměnilo. Čerstvá jablka dodají tělu organickou vodu, rozpustou i nerozpustnou vlákninu zvanou pektin. Žádné jiné plody neobsahují tolik pektinu jako právě jablka. Ten brání v těle rozvoji škodlivých mikroorganismů a zároveň detoxikuje. A nesmíme opomenout vitamínky. V případě jablíček především A, B, C a E.

 

Ovesné vločky

Neexistuje nic lepšího, co byste si mohli dát k snídani, než teplá ovesná kaše. Krásně po ránu zahřeje a dodá vám energii na celé dopoledne. A to díky tomu, že jsou bohaté na velice kvalitní sacharidy. Obsah vlákniny je prospěšný pro trávení. Obzvlášť vzhledem k tomu, že se jedná o první jídlo dne. Obsahují nejvíce bílkovin, že všech obilovin! Takže stačí přidat nějaké oříšky, ovoce a máte kompletní snídani, ideální před tréninkem nebo náročným pracovním dnem. Jejich konzumace podporuje spalování tuků a zároveň budování svalové hmoty. Obsahují také mnoho minerálů - železo, vápník, draslík, fosfor, hořčík, zinek, měď a mangan.

Chutnají skvěle a můžete z nich připravit rozličné pokrmy. Zkuste se inspirovat třeba v receptech na těchto stránkách.

 

 

Polenta

Pokud ji ještě neznáte, vřele doporučuji se seznámit! Kukuřičná krupice, hojně využívaná především v Itálii, může také velmi obohatit váš nový zdravý jídelníček. I když se kukuřice může zdát jako celkem obyčejná, složení má přímo skvostné. Je bohatá na složené sacharidy, ale dodá vám i dávku bílkovin. A přitom vůbec žádné tuky! Bohatá je na vitamíny skupiny B, z minerálů na železo, mangan, hořčík, selen a zinek.

Polenta je krásně žluťoučká, voňavá s typickou chutí. Připravovat ji můžete naslano i sladko. Po zchladnutí tuhne, takže se z ní dají připravovat velice jednoduché a zajímavé pokrmy.

Kukuřice jako taková, má chuděra celkem špatnou pověst díky hojné genetické modifikaci. Kupujte ji tedy v bio kvalitě a určitě na ni nezanevřete. O hodně byste se ochudili.

Vyzkoušejte třeba recept na Polentové hranolky nebo Polentový koláč s mákem a švestkami.

 

Tak co, už se nebojíte změn? Vše je jen o zvyku a uvidíte, že jak jste se z prvu na nová jídla dívali s nedůvěrou, brzy si je přímo zamilujete. Protože vaše tělo rychle pozná, co je pro něj dobré a pak už nebude chtít nic jiného.

 
 

Komentáře  

 
SpiritBoy
# SpiritBoy 2017-03-29 11:54
O kukuřičných výrobcích se v mém okolí hodně traduje , že je to s ní špatné kvůli vysokému GI , že prý nemá ani zdravotní benefity , které by vyvážily její negativa ... Můžu se zeptat jak to s tím tedy je ? :) v těhlech věcech tápu a nějak se k tomu neumím postavit vlastním rozumem.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit