Výčitky a hřešení nebo odměna a potěšení?

Pokud jste někdy drželi dietu, určitě to znáte. Celé dny se trápíte hladem, sportujete a snažíte se vypálit a vyhladovět ty nevzhledné přebytečné pneumatiky, které okupují Váš jinak krásný pas. Zakážete si všechny ty čokolády, hranolky a místo toho smutně chroupete mrkev. Musíte vydržet, vytrvat a radovat se z každé dírky na pásku, o kterou ho zapnete těsněji. Vydržíte první den, druhý, třetí,... ale pak už to najednou nejde. Ta touha je silnější než vy. Kašlete na linii, pneumatiku na břiše a všechny ty dny kručení v žaludku, uběhnuté kilometry a hektolitry vypoceného potu. Ten dort prostě musíte mít! Cpete ho do sebe s takovou vášní! Teď už je to vlastně jedno, když už jste si dali dort, tak proč už si nedat i brambůrky. A sušenky. A hamburger.

 

Břicho už je plné a pocit hladu Vám nyní připadá jako utopie. "Zítra začnu znova!" dušujete se. Začínáte litovat. Stálo to za to, těch několik chvil chuťového uspokojení? Je Vám špatně a trápíte se, že jste zklamali sami sebe. Opět. 

 

Podobný scénář může probíhat i v jiných případech. Nemusí se vždy jednat jen o redukční dietu, ale třeba i při rozhodnutí vyřadit některé potravin z jídelníčku či změna výživového směru. Třeba přechod na vegetariánskou/veganskou/raw/bezlepkovou stravu.

Někdy to může být opravdu těžké. Ale mějte na paměti, že už jen to, že jste se rozhodli udělat určitý krok, je úžasné! Udělali jste rozhodnutí a šli do akce. Za to si zasloužíte obdiv. Nikdo není bezchybný a vůle je přece jen ošemetná věc. Už jen proto, že celoživotní návyky ve stravování jsou jako želené okovy. Je těžké se z nich vymanit.

 

Buďte na sebe hodní a mějte se rádi

Vaše tělo je vzácný chrám. Měli byste na něj takto hledět a náležitě se o něj starat. Je to váš přítel, součást Vás a potřebuje hýčkat. Mějte ho rádi, mějte rádi sebe jako celek. Každý může mít nějaké chyby, ale to je jeden z lidských znaků a patří k naší existenci.

Není dobré si něco nadobro odpírat. Od teď až na věky věků! To nikdy nemůže fungovat. Proč se trápit odpíráním si něčeho, co máte tolik rádi? Proklínat tu vanilkovou zmrzlinu - proč jste jí jen museli poznat? Není třeba se mučit a něco si zakazovat, na to je přece život moc krátký. 
Pokud jste se rozhodli změnit životní styl, stravovat se zdravěji, nejlépe rostlinnou stravou nebo v rámci svých fitness cílů chcete něčeho dosáhnout - vyrýsovat, zhubnout, připravit se na soutěž či jen pěkně vypadat v těch nových šatech, gratuluji Vám! Jste opravdu silná osobnost. Spousta lidí raději přehlíží skutečnost a spokojí se s málem, jen aby nemuseli něco měnit. Aby se nemuseli moc namáhat. Vy jste ale jiní. Máte odvahu a nebojíte se výzvy - huráá!

 

Plánujte si odměny

I když vize a plány ohledně diet a změn v jídelníčku vypadají mnohdy snadně a ideálně, skutečnost může být dost odlišná. Pokud si plánujete, že vydržíte od prvního dne až několik týdnů, měsíců či dokonce na vždycky, je to jako byste si už předem plánovali krach. Navíc se po dobu své cesty budete trápit odříkáním.

 

Co takhle se odměnit? Už jste vydrželi například dva týdny na redukční rýsovací dietě a k tomu splnili tréninkový plán. Tak to je úžasné! To chce oslavu. Buďte na sebe hrdí. Potřebujete si odpočinou, uvolnit se a dopřát si pořádnou odměnu. Určete si dopředu den D. I když Vás na cestě zastihnou slabší chvilky, budete se moci ukonejšit tím, že den D se blíží. Pomůže Vám to vytrvat a neujet.

Jak by měl den D vypadat? Domluvte se s partnerem, kamarádem/dkou nebo jinou Vám blízkou a milou osobou. Udělejte si volno od cvičení, pokud je součástí Vašeho nového režimu. Ideální je třeba neděle. Nebo jiný den, kdy nepracujete nebo nejdete do školy. Naplánujte si nějaký pěkný program - kino, procházku v parku, piknik, večeři v oblíbené restauraci,... cokoli co máte rádi a udělá Vám radost. Nejdůležitější součástí dnu D je jídlo. To jídlo, kterému jste se vyhýbali i když se Vám o něm i zdálo. Byli jste stateční a odolali, protože jste před sebou měli vidinu vysněného cíle. Ale teď je všechno dovoleno. Dejte si cokoliv! Všecičko, na co dostanete chuť. Ta zmrzlina/hamburger/dort/hranoly/palačinky,... čekají jen na Vás. Tak si to pořádně užijte a vychutnejte. Pomalu, bez žádných výčitek, s dobrým pocitem. A od druhého dne se opět vrátíte ke svému režimu. Dokonce se na to už budete zase těšit :-) Budete mít dobrý pocit a podpoříte opět svou motivaci.

Já osobně si každý týden dopřeju jednu malou sladkost. Místo snídaně nebo svačiny. Po čem zrovna moje chutě touží. Jednou je to půlka nugátové čokolády, jindy zase ledová káva se zmrzlinou nebo nějaký dobrý dezert či proteinové tyčinky, které udělám doma. No a pak jednou za dva týdny, vždy právě v neděli si s manželem uděláme příjemný večer, nalijeme si skleničku vína a ukuchtíme si nějaké vynikající slané domácí jídlo. Pizzu, hamburgery s hranolkami, plněné tortilly, sushi... a k tomu vždy velký kopec salátu a nějaké omáčky. To vše si vždy rozložíme na stole. Povídáme si a v průběhu hodujeme. Jsou to skutečné rituály, na které se vždy moc těším.

Vytvořte si také svoje zvyky a tradice. Uvidíte, jak Vám to pomůže v motivaci a píli. Když ta chvíle přijde, užijte si jí na maximum.

 

Díky zmrzlinám a pizze ke štíhlé linii!

Tahle informace bude pro mnohé z vás možná nejvíce překvapivá. Možná tomu ani nebudete moci uvěřit. Ale je to pravda pravdoucí. Díky těmto dnům, kdy si povolíte otěže a dopřejete si "hříšné" dobroty, které většinou obsahují velké množství cukru, tuku a kalorií, pořádně nakopnete metabolismus. Vaše tělo bude šokované! Tohle už ani neznalo. Bylo to jen samé "light", bez tuku, bez cuku, samá zelenina, mravenčí porce, hladovění. Začalo se připravovat na horší časy a i když jste už nějaká kila shodili, tělo se rozhodlo, že začne šetřit. Teď už Vám ty tuky jen tak zadarmo nevydá. Metabolismus se zpomalil. Ale jakmile přijde den, kdy si pořádně dopřejete, Vaše tělo se zaraduje a metabolismus se zase rozjede na plné obrátky. Tuky se budou spalovat o sto šest. A to přece chcete, že? Tak už neváhejte a naplánujte si pořádné hody. Vždyť po tom touží všechny Vaše smysly. Náležitě si to zasloužíte.

 

100% dieta je utopie. Pokud obstojíte na 90-95%, můžete se přesto těšit na báječné výsledky! A o co víc, díky zbylým 5-10% šokujete tělo, podpoříte intenzivně chod metabolismu a tím nastartujete spalování tuků.

 

Bez výčitek ke zdraví a dobré náladě

V návaznosti na předchozí článek: Myšlenky a slova, se kterými jídlo přijímáte, dramaticky ovlivňují to, jak bude potrava v těle působit. Můžete to na sobě i jednoduše vysledovat. Pokud si nastavíte pevné bariéry, přes které nejede vlak a nepřipustíte si ani malý ústupek, je dost pravděpodobné, že dřív nebo později "ujedete, zhřešíte". S tím pak přijde pocit zklamání, smutek a výčitky. Najednou si připadáte jako slaboch a je Vám na nic. Těmito emocemi jídlo "otrávíte" a druhý den se po něm budete cítit fyzicky moc moc špatně. Budete mít nafouklé břicho, těžkost a další trávicí obtíže a nepříjemnosti.

 

Kdežto pokud si jídlo, které nespadá do diety, naplánujte ve formě odměny, vychutnáte si ho s radostí a dobrým pocitem, můžete sníst kolik chcete - čehokoli a druhý den Vám bude hej. Možná se budete cítit trochu víc sytí :-), ale Vaše tělo jídlo přijme jako přátelské a hravě si s ním poradí.

 

Život je moc krátký na to, abychom si něco zakazovali. Mějte se rádi a odměňte se náležitě za každý úspěch. Zasloužíte si to!


Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit