Motivace - motor, který váš žene vpřed

Tak jako by si auto bez motoru ani neškrtlo a byla by z něj jen nehybná hromada plechu, tak se ani člověk bez motivace nemůže nikam posunout.

Je to právě ta jiskra, ta neviditelná síla, která nás nutí vystupovat z komfortní zóny a i přes veškeré nepohodlí usilovně pracovat. Je to vize našeho nového já, krásného a silného těla, pevného zdraví, dobrého pocitu ze sebe sama, pozice na stupni vítězů, probíhání cílovou rovinkou,... Všichni toužíme být šampioni, všichni chceme být jedničky. Ať v tom či onom. Především v tom, co nás baví a co nás dělá šťastnými.

Vím, jaké to je ráno bojovat s budíkem, když se mi tak nechce zpod teplé peřiny. Jít v 6 ráno do mlhy a běhat. Nebo když jsem venku s přáteli, ale zrovna mám za chvíli naplánovaný trénink v posilovně. Když jsem na návštěvě u rodičů, máma peče můj milovaný koláč a já bych na něj měla takovou chuť,.... Ale víte co? Vždycky se zvednu z té postele, rozloučím se s přáteli a jdu znovu překonávat sama sebe. Jdu tvořit svůj sen! Jde to pomalu, krůček po krůčku, ale já vím, co je na konci té cesty a jdu si usilovně za tím. A nikdo mě v tom nemůže zastavit. I ten voňavý koláč nakonec zdvořile odmítnu a dám si raději čaj a rýžové chlebíčky. Vím, že tyhle požitky jsou jen pomíjivé, ale výsledky, které mi přinese mé odhodlání a pevná vůle, jsou mnohem trvalejší a silnější než cokoli jiného. Vím, kdo jsem a vím, co chci!


Nastavte si svoje mety

Mnoho faktorů může vaši motivaci podpořit či naopak oslabit. Jedním z nich jsou stanovené cíle. Možná víte už teď, kam až to chcete dotáhnout - přestat jíst denně zmrzlinu, čokolády a maso, jíst zdravou rostlinnou stravu, zhubnout 30 kilo, vyrýsovat svaly, koupit si ty krásné super-úzké džíny, do kterých vám teď chybí 5 velikostí a pak se ještě zúčastnit fitness soutěže a nejlépe vyhrát zlatou. Hmmm, tak to jsem na Vás zvědavá! Upřímně vám to přeju, ale jak moc si vy sami věříte, že to dokážete? Není to vůbec tak jednoduché, jak se zpočátku zdá. Každý den plno odříkání a tvrdá práce. I když vytrváte několik svízelných týdnů a podíváte se do zrcadla, pořád se váš obraz bude hodně vzdáleně blížit vašemu cíli. "A má to vůbec cenu? Takhle se trápit, když se výsledky nedostavují? Sotva jsem zhubla pár centimetrů, mám deprese z chutí na mé milované nezdravé jídlo a jsem akorát nešťastná. Kašlu na to!" A motivace je v čudu.

 

Stanovte si krátkodobé a reálné cíle! To je ta správná cesta k úspěchu. Takže pro začátek - líbí se vám ty štíhlé svalnaté dívky na pódiích fitness soutěží nebo ti mladí vypracovaní muži na inspirativních videích. Ale je to stálo roky tvrdé práce! Vy jste na startu. Tohle není sprint. Tohle je dlouhý vytrvalostní běh. Pokud jste někdy takový běželi, jistě víte, že když to na začátku přepálíte a vyběhnete moc rychle, po několika kilometrech vám dojdou síly a můžete to vzdát. Zatím co ostatní běžci, kteří se nenechali na začátku zlákat euforií, vyběhli hezky pomalu a drží si konstantní tempo, pokračují vesele dál. Zatím co vy se sotva držíte na nohách a lapáte po dechu. A přesně takhle to funguje!

Ideální doba rozmístění "met" je 1-3 měsíce.  Buďte realističtí a řekněte si, co za dané období chcete zvládnout. Např. vyřadit maso, jíst 2x denně salát, začít snídat, zhubnout 3kg, přibrat 0,5kg svaloviny. Napište si to a držte se toho. Myslete na to každý den. Každou minutu, každou chvíli, kdy se vám nebude chtít něco dělat nebo vás bude vábit měkká pohovka či oblíbená sladkost. Myslete na to, jak skvěle se budete cítit, až si odfajfkujte "Cíl č. 1 splněn.". A pak se za to odměňte. Za splnění každého cíle si udělejte nějakou malou radost. Náležitě si jí zasloužíte. Povzbudí vás, než se vydáte vstříc metě č. 2.

 

Naplánujte strategii

Dobrá strategie je základem úspěchu a udržení motivace při plné síle. Víte už čeho chcete dosáhnout a proč. Teď přichází na řadu otázka JAK. Odpověď už možná sami znáte. Nebo si můžete pročíst několik článků na těchto stránkách, které vám poradí. Nastudujte si jídelníčky, systém stravování, tréninkové plány, recepty,... To všechno vám pomůže zjistit, kudy vede cesta k vaší další metě a jak jí dosáhnout.

Svoji strategii si dobře promyslete, naplánujte a opět zapište. Opravdu ZAPIŠTE! Je to moc důležité a hned si řekneme proč.

 

     

 

 

Veďte si deník

Nepřemýšlejte o tom, jestli je to dětinské, hloupé, že vám to zabere čas a nad dalšími výmluvami. Seberte se, běžte do nejbližšího papírnictví a kupte si sešit, případně nějaké barevné propisky či zvýrazňovače. Tenhle notes se teď stane vaším nejbližším přítelem.

Jak jsem už uvedla v předchozích odstavcích. Na začátek si napište svůj konkrétní cíl. Tedy první metu. Popište svému deníčku, co si přejete, jak se chcete cítit a jak toužíte vypadat. Hned následovně napište přesný postup, jak toho chcete dosáhnout. A dále evidujte průběh - zapisujte si každý den jídelníček, 1x týdně váhu a 1x měsíčně svoje míry. Můžete přidat i fotku, a napsat jak se cítíte. Zvlášť to doporučuji. Když začnete popisovat svoji radost z toho,že jste vytrvali, popíšete svému deníčku, jak jste silní a jak se teď cítíte báječně ve svém novém těle, neuvěřitelně vás to nakopne a povzbudí. Věřte mi! Vyzkoušejte to ;-)

 

Monitorujte výsledky

Nejen pohled do zrcadla či volnější kalhoty vám mohou ukázat, jak jste pokročili. Důkladné monitorování vašich výsledků je velice důležité pro udržení motivace při životě. Jestli se držíte předchozího kroku a zapisujete si do deníku všechny údaje, není nic snazšího, než jednou za měsíc porovnat výsledky. Míry, váhu, fotografie,... Nespoléhejte se jen na hmotnost, ta může být zavádějící. I když budete vážit pořád stejně, můžete se přesto radikálně měnit - tuk nahradí svalovina a budete vypadat zcela odlišně.

Já neznám blaženější pocit, než když se po delší době změřím a zjistím, že jsem přibrala svaly a zároveň se zbavila další masy tuku. Kalhoty z loňské sezóny mi to už našeptávaly, ale přece jen - čísla jsou čísla ;-)

 

Najďete si vzor

Víte, jak byste chtěli vypadat? Jako Arnold Schwarzenegger, Andrea Brazier, štíhlá slečna z obálky časopisu, trenérka z vašeho fitness,...? mít zadeček jako ta, ploché břicho jako ona, velká ramena jako tamten,...? Každému se líbí něco jiného. Důležité je, co či kdo se líbí Vám. Najděte si svůj vzor. Může jich být i více. Vystřihněte nebo vytiskněte si jeho/její fotku a umístěte ji do vašeho zorného pole, kde jí budete potkávat každý den. K posteli, na pracovní stůl nebo na ledničku. Tam se obzvláště hodí :-) - zarazí vás včas, než byste jí chtěli zbytečně otevírat!

Váš vzor Vám bude přinášet motivaci neustále. Když to dokázali oni, tak proč vy ne?! Vy na to máte!

 

     

 

Inspirujte se

Budou chvíle, kdy se bude cítit jako králové a bojovníci. Ráno si budete dychtivě vychutnávat dietní snídani složenou z rýže a tofu a v posilovně vášnivě tlačit obří činky ke stropu. Jsou to skvělé okamžiky, když námi elán a motivace prostupuje...

Bohužel přijdou ale i dny, kdy se budete muset těžce přemlouvat a nepůjde to už tak snadno. To jsou chvilky, kdy jsme nejzranitelnější a nejnáchylnější odolat různým pokušením a vlastní lenosti a pohodlnosti.

Pokud vám v tuhle chvíli nepomáhá ani pohled na obrázek vašeho vzoru, inspirujte se dál. Najděte si na internetu či v časopise rozhovory s lidmi, které jejich motivace dovedla na vrchol. Úspěšní sportovci, fitness modelové a modelky, závodníci a bojovníci, z kterých motivace a inspirace přímo sálá.

Můžu vám doporučit například stránky CutandJacked.com. Kromě zajímavých článků zde najdete i rozhovory s mnoha obdivuhodnými sportovci a fitnessáky. Já osobně si tu docela často ráda pročítám tahle interviews. Když se cítím slabá na duchu a nechce se mi už držet dietu před závody, nechce se mi jít běhat a jsem bez nálady, přečtu si pár rozhovorů s těmito silnými osobnostmi. Najednou přijde zase ta vlna energie a než bys řekl švec, už natahuju tepláky, nadšeně jdu zápasit s větrem a běžet za svým snem.

Protože vím, že to má smysl. Že mě to dělá šťastnou a že jsem bojovnice! A to jste vy taky, všichni jste králové a bojovníci. Zasloužíte si žít svůj sen. Vezměte proto život do svých rukou, najděte svou motivaci a držte se jí zuby nehty. Vážně to za to stojí.

 

 

O tom, jak si za svým jdu já a jak hledám svou vlastní motivaci a sílu, si můžete číst pravidelně na mém blogu.

 


Komentáře  

 
Kateřina Švaříčková
# Kateřina Švaříčková 2013-08-31 20:49
Kačí děkuji ta článek, momentálně i u mě probíhá proces proměny a dost často se objevují náznaky ztráty pevné vůle, ale snažím se si pokaždé vzpomenout na to, proč to vlastně dělám a zatím se mi to pokaždé podařilo. A mám z toho ohromnou radost a ta mě žene dál. Jde to ale pomalu a opravdu to chce stanovovat si reálné cíle:-) momentálně už jsem dva měsíce na bezmasité stravě, , dva týdny převážně na veganské:-)
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Kateřina Blažčíková
# Kateřina Blažčíková 2013-08-31 20:57
Kačí to je úžasný, držím ti palce. Každý máme někdy slabší chvilky a někdy trochu ulítneme nebo si jen prostě dopřejeme více odpočinku. Ale důležité je to nevzdávat a vždycky se znovu zvednout a jít vpřed ;-)
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Petra Š.
# Petra Š. 2014-11-06 11:05
Krásně napsané :)
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit