Jak vařit bez... 1. díl - masa

Maso je neodmyslitelnou součástí české kuchyně, ale ne jenom té naší, ale téměř všude ve světě. Dříve, když žili lidé skromněji, bylo maso pouze jako sváteční pokrm maximálně 1x týdně v neděli. Dnes však, kdy je všeho dostatek, jedí lidé maso denně. Dokonce několikrát denně! Mnoho z nich ani jídlo bez masa neuznává jako plnohodnotný pokrm. Určitě takové jedince znáte. Bez masa se přece nedá žít! Kde bychom vzali sílu? A bílkoviny proboha!!!!???

 


Tohle téma jsem už rozebírala v předchozích článcích zde:

Je člověk masožravec?

Zdroje bílkovin     

 


Teď se ale pojďme podívat na maso z hlediska gastronomie. Pokud jste doposud byli zvyklí maso jíst denně, dříve nebo později ho začnete postrádat. Ve chvíli, kdy ho z jídelníčku vyřadíte. Ne že by si o něj tělo žádalo nebo vám tolik chyběla jeho chuť. Ale jak bez masa připravit hlavní jídlo? Možná v prvním týdnu vymyslíte několik zajímavých a chutných pokrmů. Ale pak se nejspíš stane, že Vám dojde inspirace. Nebude to pak jen příloha s přílohou? Stále dokola zelenina s rýží? A jak to navíc udělat, aby byl jídelníček vyvážený z hlediska nutričních hodnot? Aby to nebyly jen samé sacharidy. Nebojte, my na to vyzrajeme...

 

     



Také jsem často už nevěděla, co vymýšlet, aby to nebyly jen takové ty zeleninové míchanice každý den. A jak to udělat když máte chuť na jídlo s takovou tou "masovou texturou". Nebo speciální a třeba i slavnostní jídla pro větší společnost.

Zkušenosti a experimentování mě už dovedly k řešení. Mám v záloze už několik takových vychytávek a pokrmů, které jistě uspokojí vaše touhy. A budete mít v záloze i zdravá rostlinná jídla, na kterých si pochutná i vaše masožravá návštěva ;-) Už se těšíte?



Karbanátky

Vynikající karbanátky se dají připravit  z luštěnin, tofu, tempehu, hub a podobně. Aby Vám držely dobře pohromadě, přidejte do směsi hrášku, cizrnovou mouku nebo namočené ovesné vločky či pohanku.

Omezovat se nemusíte jen na karbanátky. Můžete z těchto směsí dělat i "masové" kuličky nebo je použít jako náplň do zelných listů či paprikových lusků.

 

Ovesné karbanátky
Čočkové karbanátky
Tempehové kuličky
Plněné paprikové lusky
Pohankové čevabčičí



Místo uzeného
 

Na prvním místě se nabízí uzené tofu, které nahradí masovou uzeninu excelentně. Pro obměnu vyzkoušejte také uzený tempeh nebo marinované tofu. Do plněných knedlíků, nádivky, bramboráků, k hrachové kaši, čočce,.. Budete mile překvapeni, jak skvěle tyhle kombinace chutnají a po mase si ani nepovzdechnete.

 

 

 

 


Hrachová kaše s marinovaným tofu
Polentová nádivka



Ke knedlíkům
 

Ke knedlíkům ať s omáčkou, špenátem nebo dušeným zelím se dle mého nejlépe hodí seitan speciál od značky Sunfood. Ale pozor! Nikdy ho nevařte, byl by pak slizký a gumový. Můj fígl je dát ho pokrájený na pečící papír a 15 minut na 200 stupňů opéct do křupava v troubě. Ale pozor, ať ho nevysušíte. Pak ho jen přidáte na talíř ke knedlíkům s omáčkou či zelím. Jednoduché a neuvěřitelně chutné. Vynikající!

Ke svíčkové nebo koprovce se také hodí orestovaná hlíva ústřičná. Další možností, která skvěle ladí s dušeným zelím nebo špenátem, je seitanová pečínka. Domácí seitan místo dušení dáte do pekáčku s česnekem cibulí a kmínem a pomalu pečete a podléváte asi 45 minut do změknutí cibule. Výsledkem je šťavnatá a chutná pečínka.

Svíčková s opečeným seitanem

 


Místo řízků

Zde se nabízí nespočet možností. Pro obalovaný řízek jsou skvělé sojové plátky, tofu, lilek, žampion portobello nebo velké lesní houby.


Pokud chcete udělat řízek a lá ryba, pak doporučuji hlívu ústřičnou, kterou předem naložíte do marinády s kořením na ryby a zabalíte do řasy nori, která se používá na sushi. Pak už jen obalit a osmažit. Pro tuhle možnost se dá také použít celer, který předem nakrájíte do "řízkového formátu" a uvaříte. Vánočního kapra Tondu pusťte klidně na svobodu.


Pokud chcete řízek přírodní, doporučuji udělat si domácí seitan.Ten buď uvaříte na páře a následně opečete na pánvi nebo ho pomalu pečete v pekáčku, jak jsem popisovala v předchozím odstavci.

 


Sojové řízečky
Domácí seitan
Seitan s citrónovo-olivovou omáčkou


Do hamburgrů


Můžete využít tipy z prvního odstavce na karbanátky. Jen je udělat o něco větší. Další jednodušší možností je marinované nebo uzené tofu, tempeh, domácí seitan a nebo moje oblíbené - grilovaný žampion portobello.



Portobello burger
Královské sendviče

 


Tofu, tempeh a seitan splňují i požadavek na velké množství bílkovin. Stejné tak fazole a čočka. Dokonce i houby. Všechny tyhle ingredience společně s kořením dodají jídlům autentickou masovou chuť i texturu.
Inspirujte se mými recepty, ale nebojte se zkoušet své vlastní. Časem se naučíte, jak taková jídla připravovat a váš jídelníček bude velice pestrý a chutný. Dost možná ještě víc, než tomu bylo dříve s masem.
Nenechte se tedy odradit v počátku, když nevíte co a jak. Je to jen o zkušenostech. Tím, že vyřadíte z jídelníčku maso, uděláte velký krok k dlouhému životu, který šťastně promlsáte ve zdraví. Navíc zachráníte spoustu životů tím, že budete mít zvířátka jako kámoše a ne jako jídlo.

Nevím jak Vás, ale mě tenhle styl vážně baví ;-)

 
 
 
 

Komentáře  

 
AŠ
# 2013-10-02 15:16
a ještě ke všemu robi, ceria a klaso
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Katka B.
# Katka B. 2013-10-02 19:00
Aši, máš pravdu. Ono těch rostlinných alternativ masa je už dnes mnoho. Já jsem uvedla ty, které používám, které mi chutnají a zároveň je považuji za zdravé. Ty co jsi uvedl ty mě popravdě moc nezaujaly.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Věra
# Věra 2013-10-03 21:12
Robi je výborné , hodně používám, stejně jako marinované a uzené tofu, nebo sojové maso. Jen kdyby to při spotřebě pro čtyřčlennou rodinu tak nelezlo do peněz :-((
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Romana Z.
# Romana Z. 2015-02-16 20:25
Seitan mi také chutná, ale všude teď píšou, jak je pšeničný lepek nezdravý, vyřazujeme pečivo apod.. a seitan je přeci celý jenom z pšeničného lepku... vůbec nevím, jak se k tomu postavit...
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit