Jak vařit bez... 3. díl - mléka

 

Cha, tak tady to bude brnkačka. Jak nahradíte kravské mléko? Nebudete spíš vědět, co si dřív vybrat. Rostlinných mlék je na výběr celá řada.

Nejznámější je nejspíš sojové. Ale tím rozhodně nekončíme! Dále tu máme:

Rýžové, ovesné, mandlové, konopné, špaldové, pohankové, dokonce makové nebo z kešu oříšků, slunečnicové,... A tak dále. Pokračovat bych mohla ještě dál a dlouho.

Skvělá zprava, že? Nikdy se vám neomrzí, protože má každé jinou, svoji specifickou chuť. Krávy mi prominou, ale ty se můžou jít s obsahem svých vemínek zahrabat. A nebo spíš ho nechat pro telátka, které ho jistě ocení mnohem víc.

Mnoho druhů těchto rostlinných mlék se dá dnes běžně koupit ve zdravé výživě, DM drogerii a dokonce i větších supermarketech. Pro ty kutivější z vás je zde recept, jak si takové oříškové nebo semínkové mléko udělat doma. A bez větší námahy. Je jen nutné počítat s trochu menší trvanlivostí.

 



Každé z těchto lahodných mlíček je jiné, každé má trochu jinou chuť a vlastnosti, stejně jako jejich původci. Je tedy třeba vědět, kdy a po kterém sáhnout. Pojďme se podívat na využití těchto rostlinných nápojů v kuchyni.

 

Pečení

Pro pečení bych doporučila mléko sojové, ovesné nebo rýžové. V buchtě nebo jiném moučníku se chuť stejně ztratí. Tahle jsou levnější, to je hlavním důvod proč se pro pečení hodí. A ovesné a rýžové jsou spíše sladká, takže pokrm i mírně osladí. To stejné platí i pro palačinky, wafle atd.


Samozřejmě nic vám nebrání použít i jiné oříškové nebo semínkové. I ta se pro pečení hodí.

 

 

Ovocná buchta s tofu tvarohem
Palačinky s vanilkovým krémem a ovocem

 

 

Vaření

Na sladko: Pro obilné kaše se hodí jakýkoli druh. Pokud však budete připravovat pudink, vybírejte už opatrněji. Pro tenhle účel je nejlepší sojové, případně ovesné nebo ořechové. Nehodí se ale vůbec rýžové, špaldové a pohankové. Ty mají spíše vodovější konzistenci a výsledek by nebyl dobrý.

 

Obilná kaše

 

 

 

 

 


Na slano: omáčky, bramborová kaše, dušený špenát, polévky. Snad není nutné zdůrazňovat, že pro tyhle účely je třeba mléko neslazené a i nesladké. Tedy opět zapomeňte na rýžové nebo špaldové. Sojové je v těchto případech nejlepší volba. Pokud se jedná o jídlo se sladkokyselým tónem, třeba kulajda, hodí se i ovesné.


Smetana

Pokud vaříte smetanové omáčky nebo polévky, je dnes už na trhu mnoho lahodných variant v bez mléčné verzi. Náhrada klasické šlehačky je sojová nebo ovesná smetana (moje oblíbená). Dále si ještě můžete pomoct jako to dělám já - místo třeba tří hrnků vody a jedné smetany v receptu dejte 4 hrnky sojového mléka. Výsledek je také skvělý.

 


Dále se vyrábí i rýžová a mandlová. Ty se ale zase hodí spíše na vaření na sladko nebo polití pohárů.
Pokud chcete jídlo nakyslého charakteru, vyrábí se už i rostlinná zakysaná smetana od značky Yoja. Zatím jsem na ní narazila pouze v Globusu. A musím říct, že je celkem vydařená ;-) Další možností je hedvábné tofu rozmixované s trochou soli, lahůdkového droždí a citrónem.

 

Těstoviny se smetanovo-bylinkovou omáčkou
Svíčková omáčka se seitanem

Krémový špenát

Mám tu pro vás také dva recepty na lahodné "sýrové" pokrmy:

 

 

Těstoviny se sýrovou omáčkou
Polenta zapečená s kešu smetanou

 

 

 

 

 

 
 
 

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit