Jak naložit s tofu natural

Nejčastější chybou lidí, kteří se rozhodou přejít na rostlinnou stravu, bývá, že pouze vyřadí ze svého jídelníčku živočišné produkty a už nedbají na jejich náhradu. Především, pokud chcete budovat svalovou hmotu a udržet si ji, je nezbytné mít v jídelníčku zastoupené bílkoviny. Kromě ořechů, luštěnin, tempehu a seitanu je nejvýznamnějším a nejkvalitnějším zdrojem rostlinných bílkovin tofu.

Tofu to je téměř základní potravina ve sportovním rostlinném jídelníčku. Je dobře stravitelné, dodává vám potřebné bílkoviny a přitom obsahuje jen velmi málo tuku a téměř žádné sacharidy. Zní to skvěle, že?

Ale bohužel se často stává, že lidé, kteří si poprvé tofu koupí a ochutnají ho, hned na něj zanevřou. Mají velká očekávání a střetnou se jen s takovou neslanou nemastnou bílou hmotou s divnou konzistencí a „chutí nechutí“. Takže si hned řeknou, že to asi není nic pro ně. Zdravé nezdravé, tohle jíst nebudou.

Je to ale asi něco podobného, jako kdyby člověk, který nikdy nejedl maso, si koupil kuřecí prsa, rozbalil je a zakousnul se. No co myslíte, pochutnal by si? Asi určitě ne.

U tofu je tedy důležité vědět, jak ho správně upravit, aby bylo chutné. Jakmile na to přijdete, zjistíte, že těch možností je nekonečno – naslano, nasladko, pečené, grilované, marinované, sladké krémy, dezerty, tvarohy,… Nebojte se experimentovat.

Tofu se u nás prodává i v ochucených variantách k přímé konzumaci. O tom, jaké druhy a značky jsou dle mého nejlepší, jsem se už rozepisovala v recenzích potravin.

 

Jsou to tyto články:

Tofu – jaké vybrat
Druhy a značky tofu, které vřele doporučuji

 

Teď se ale pojďme podrobně zaměřit na to klasické, tradiční obyčejné tofu natural. Pokud s ním nemáte zatím dobrou zkušenost, nebojte se ho koupit znovu a zkusit s ním naložit podle některé z následujících rad. Uvidíte, že za čas ho budete kupovat ve velkém a ochucená tofu budou už jen pro zpestření nebo pro případy cest a rychlovek.

 

Tofu á la balkánský sýr

Jeden z nejjednodušších receptů, jak tofu chutně upravit, je na způsob slaného balkánského sýru, například do letních salátů. Stačí, když tofu nakrájíte na kostičky nebo plátky a dáte do nálevu z vody a soli. 1 lžíce soli na hrnek vody a 1 balení tofu. Můžete přidat i sušené bylinky.

Takto nechte tofu odpočívat přes noc v ledničce. Druhý den jen vodu slijte a je hotovo. Budete překvapení, jak efektivní a jednoduché to je. Teď už můžete tofu přidat do salátu nebo na obložené talíře se zeleninou a pečivem.

Další možností je naložit kousky tofu do sladko-kyselé zálivky z citrónové šťávy a sirupu, kterou jinak používáte na salát. Nechte v ní tofu odležet stejným způsobem přes noc a druhý den přidejte tofu do salátů a přelijte ho nálevem, ve kterém přes noc odpočívalo.

 

 

Tofu do stir-fry

Stir-fry je, jak my známe, taková ta „čína“. Směs zeleniny orestovaná na pánvi, ochucená sojovou omáčku, případně dalšími ochucovadly, sezamovými semínky atd., podávaná s rýží.

Do téhle směsi je tofu jako dělané! Kdybyste ho ale pouze zamíchali k zelenině, rozpadalo by se vám na malé kousky a chuťově by to také nebylo úplně ono. Stačí však udělat malou úpravu a výsledek bude chutnat báječně!

Tofu nakrájejte na silnější plátky a vysušte ho v papírové utěrce od přebytečné vlhkosti, jak nejvíc to půjde. Poté plátky pokrájejte na kostky a dejte do misky. Přidejte 2 lžíce hladké mouky a sůl a proházejte rukama, aby se všechny kousky v mouce obalily. Ve velké pánvi rozpalte olej. Nejlépe kokosový nebo sezamový a tofu orestujte do zlatova. Ze začátku ho moc divoce nemíchejte, aby se vám nerozpadalo. Ale jakmile se z povrchu trochu opeče, bude krásně držet.

Orestované tofu vyndejte na talíř. Nyní si v pánvi připravíte zeleninu, tak jak jste zvyklí a kostičky tofu vmícháte nakonec.

 

Tofu á la vajíčka

Tofu natural je skvělou surovinou na výrobu falešných vajíček. Ať už na způsob těch míchaných, tak třeba vajíčkového salátu. K přípravě vám budou stačit už jen 4 kouzelné potraviny – černá sůl, lahůdkové droždí, kurkuma a sojový jogurt (hedvábné tofu, sojanéza).

 

Přesné recepty naleznete zde:

Tofu á la míchaná vajíčka
Falešný vajíčkový salát

 

 

Slaný tvaroh

Opět velice jednoduchá záležitost. Tofu rozmixujte pomocí tyčového mixéru společně s citrónovou šťávou, solí a syrovou cibulí a máte hotovo. Pak už jen přidejte bylinky, kolik se jich tam jenom vejde a máte úžasný bylinkový tvaroh. Hodí se jak na celozrnné pečivo, tak třeba na naplnění pečené brambory či batátu.

 

 

 

Přesný recept zde:

Tofu žervé

 

 

 

Sladký tvaroh

Na tenhle recept je také mnoho variací. Experimentujte a zjistěte, která varianta vám bude nejvíc chutnat. Moje oblíbená kombinace, která splňuje i moje požadavky v dietním jídelníčku je tofu se sojovým  jogurtem 3:1 + 1 odměrka hrachového proteinu + trocha vody + pár kapek stevie. Možno dochutit kakaem nebo vanilkou. S ovocem naprosto výborná věc!

Další možností je tofu s vanilkovým pudinkem, medem nebo sirupem a oříškovým máslem (třeba mandlovým).

Velice jednoduchou a vynikající kombinací je tofu s banánem 1:1. Banán je krásně sladký, takže nemusíte ani přidávat sladidlo. Pro ještě lahodnější chuť se však hodí přidat karob, vanilku nebo kakao.

Ve všech variantách všechny ingredience důkladně umixujte v misce na úplně hladký krém. Ten pak můžete podávat s ovocem, do palačinek, jako krém do dortů, náplň do buchet, jako sladkou pomazánku na pufírované chlebíčky,… Je to už jen na vaší chuti a fantazii ;-)

 

Pomazánky

Z tofu natural můžete udělat velice jednoduše pomazánku, která připomíná třeba pomazánkové máslo nebo nějaký krémový sýr. Stačí k němu přidat lahůdkové droždí, pár lžic kvalitního oleje, sůl nebo wulzer a umixovat do hladka. Co přidáte dál, už závisí čistě na vaší chuti. Hodí se česnek, bylinky, nastrouhaná mrkev nebo třeba kombinace sladké papriky a pokrájených kapií.

 

Tahle pomazánka se výborné hodí třeba na pohoštění na pečivo jako jednohubky.

 

 

Přesný recept naleznete zde:

Tofu pomazánka

 

 

Pečené tofu

Tofu má tu jedinečnou vlastnost, že výborně přejímá chutě. Samo o sobě je v podstatě neutrální. Když ho tedy naložíte na pár hodin do marinády, krásně ji nasaje.

Nejlépe uděláte, když si ho nakrájíte na plátky a dáte do marinády odležet na pár hodin. Potom ho rozložíte na plech a zlehka opečete 15 minut v troubě. Pozor jen, ať to nepřeženete, vznikl by vám takový gumový krekr. Stačí, když se zapeče na povrchu.

Takto připravené tofu pak můžete podávat se zeleninovým salátem, s restovanou zeleninou a rýži nebo s čím vás jen napadne.

 

Pár tipů na chutné marinády:

  • kokosový olej + indické kari koření + pár lžic vody
  • bazalkové pesto + pár lžic vody
  • sojová omáčka + med (sirup) + sezamový olej + pár lžic vody
  • hořčice + wulzr + slunečnicový olej + voda

 

Další recepty, kde hraje tofu natural důležitou roli:

Dýňové tofu košíčky
Tofu-fazolová sekaná
Pohankové lívance

 
 
 
 
 

Komentáře  

 
vOJTÍK
# vOJTÍK 2014-02-25 17:38
a CO SOJA? :-) Ta není víc než tofu? Tofu už je spracované člověkem nevěřím že může být lepší :)
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
kac
# kac 2015-06-04 19:34
Bezva clanek, diky za tipy :) ... jen si neodpustím jednu malou poznámku - opravte si v článku ,,Tofu do stir -fry" měkké i na tvrdé y hned v první větě. Taková pěst na oko je v jinak perfektním článku opravdu zbytečná :)
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Katy
# Katy 2015-06-23 22:14
Děkuji :-) Ale to není chyba, takhle se to píše správně ;-)
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Peťa
# Peťa 2015-10-04 18:27
Taky mě to hned praštilo do očí. Kac neměla na mysli "stir-fry", ale větu, která tím začíná. A "mi všichni" se opravdu nepíše...
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Lucka
# Lucka 2015-10-21 19:56
Skvělý článek, díky moc a moc za úžasné tipy a rady! Jen k té chybce, paní asi nemyslela název stir-fry, ale chybku v "jak mi známe", což by mělo být "jak my známe" :-) Mně osobně to až tak neva, ale nedá mi to to nevyjasnit :-) Díky, díky moc!
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
majinka
# majinka 2015-08-09 02:12
Me to tofu prijde přehnaný
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Jitnc
# Jitnc 2015-08-11 13:45
Zdravím! Pečené tofu na 15 minut při jaké teplotě? Děkuji za odpověď :-)
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Katy B.
# Katy B. 2015-08-17 17:34
Cca 200 stupňů ;-)
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Bet
# Bet 2016-01-15 21:01
Tofu je nejlepší! Díky za tip "tofu jako balkánský sýr", ten jsem neznala :).
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Veverka
# Veverka 2016-04-01 10:59
Zdravím, díky za nápady, máme rádi Tofu,dokonce ho jí i můj syn, který zdravé věci nemusí :-)
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Adrien Elixir Sehnal
# Adrien Elixir Sehnal 2016-05-28 21:51
Tofu je skvělá a zdravá surovina k přípravě různých pokrmů, může nahradit sýry nebo maso. Ale ochucovat ho chloridem sodným je debilita 1.stupně. Chemikálie chlorid sodný do veganských jídel nepatří a se zdravým životní stylem nemá nic společného, dehydratuje organismus a zvyšuje riziko infarktu až o 70%. K vyvolání slané chuti stačí koupit v BIOprodejně bylinkovou směs s názvem "Bez soli". Sladit lze kousky sladkého ovoce, ovocnou šťávou z odšťavňovače, jemně mletou stévii, medem od včelaře, ale rozhodně ne jakýmkoliv cukrem nebo sladidly ( počet lidí, kteří onemocněli cukrovkou se za posledních 25 let ztrojnásobil). Grilováním nebo pečením tofu zcela znehodnotíte.. Pokud někoho zajímá ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL, tak mne najdete na facebook.com
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Lakshmi1986
# Lakshmi1986 2017-01-30 11:51
Sůl je pro správné fungování organismu nezbytná, ano, ve větším množství je skutečně nebezpečná, ale tvrdit o ní, že je to chemikálie, které je třeba se vyhnout to je debilita..stévi e je chuťově odporná, velmi zatěžuje slinivku naprosto stejně jako umělá sladidla, protože po její konzumaci se do krve vyplavuje inzulín, který ale nemá co snižovat, protože hladina glykémie při konzumaci stévie zůstává neměnná..navíc byl prokázán její negativní vliv na plodnost u obou pohlaví (jihoamerické domorodé ženy ji dokonce v minulosti využívaly jako antikoncepci) ..lidi si sem přišli prohlédnout recepty tak si tu reklamu nech...
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Reník
# Reník 2016-05-30 19:08
Moc se mi článek líbí ;-) přesně mi odpověděl na všechno co jsem potřebovala vědět! Už mám naložený tofu v marinádě a nechám to tam přes noc. Jsem moc zvědavá jak to dopadne... Taky už jsem kdysi dávno koupila tofu ale moc se mi to nepovedlo připravit a tak jsem to hned na první pokus vzdala, srab. :D Teď přecházím na vegetarianskou stravu a myslím, že je dobrý čas dát tofu druhou šanci. Děkuji za inspiraci
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Arcalion
# Arcalion 2017-01-05 00:31
Tofu je extrémně nezdravá slátanina. Vzhledem ke skutečnosti, že jde o nefermentovanou sóju, jde takřka o toxický sajrajt. Sója je jedlá pouze tehdy, je-li fermentovaná.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit