Sacharidové vlny - zatočte s tuky efektivně

 
Sacharidové vlny jsem tu už jednou rozebírala v článku Hra se sacharidy - pro štíhlou linii. Nyní se s tímto tématem seznámíme blíže a podívejme se hlouběji k jádru věci.

 

Sacharidy jsou jednou ze tří základních složek potravy (bílkoviny, tuky, sacharidy) a pro naše tělo jsou hlavním zdrojem energie.

        Pokud je jich ve stravě nadbytek, přeměňuje je tělo v zásoby ve formě tuku a ukládá do podkoží. To jistě důvěrně znáte. Lidé, kteří chtějí zhubnout, považují sacharidy za úhlavního nepřítele a často je vyřazují ve velké míře ze svého jídelníčku. V počátku se efekt dostaví a kilogramy jdou dolů. Ale po nějaké době se metabolismus zpomalí a účinek i ručička na váze se nekompromisně zastaví. Je to důsledek obranného mechanismu těla, které se bojí o přežití. A tak začne spořit. Navíc bude takový člověk velice unavený, protože bez zdroje energie ve formě sacharidů se nedá vydržet dlouhodobě. Energii může tělo vytěžit i z bílkovin a tuků, ale je to pro něj mnohem komplikovanější.
        Taková dieta je náročná i na psychiku. Hrozí nebezpečí, že Vás v nějaké slabé chvíli tělo vyburcuje k využití nejbližšího zdroje energie, který mu tak chybí, a sáhnete pak po nezdravých sladkostech. Hladina energie je už prostě moc nízká, není ani dost energie na tréninky a odolat sladkostem je téměř nemožné.
Tudy tedy cesta nevedeSacharidy tělo prostě potřebuje. Samozřejmě ty zdravé a komplexní, k tomu se ale ještě dostaneme.

 

Leptin

Šotek, který nám hubnutí ztěžuje, se jmenuje leptin. V dřívejších dobách pravěku nám přinášel velice užitečnou službu a jen díky němu naši předkové přežívali. Dnes s ním spíš bojujeme.
       Je to hormon vylučovaný tukovými buňkami, který vysílá signály do mozku. Konkrétně do části zvané hypotalamus. Tato část mozku ovládá naše pocity hladu a metabolismusExistuje přímý vztah mezi množstvím tělesného tuku, konzumovaným jídlem a produkovaným množstvím leptinu, který vysílá signály do hypotalamu, a ovlivňuje tak jeho jednání. Čím více máme tělesného tuku a také čím vydatněji jíme, tím je produkce leptinu vyšší a náš hypotalamus působí na zrychlení metabolismu a snížení pocitu hladu. A naopak.
        Takže jakmile se pustíte do radikální redukční diety, po první vlně úspěchu se dostaví stagnace. Kterou navíc doprovázejí pocity podráždění a větší hlad.

 

Když známe tyto mechanismy, můžeme naše tělo trochu obelstit a dosáhnout tak perfektních výsledků v krátkém čase!

 

 

Ano, tušíte správně. Ta léčka se jmenuje sacharidové vlny. Jedná se o speciální sestavování jídeníčku, kdy se střídají dny s nízkými, středními a vysokými dávkami sacharidů. Jelikož leptin reaguje velice rychle na aktuální změny, při nárazovém zvýšení sacharidů v jídelníčku se okamžitě zvyšuje jeho produkce a důsledkem toho se zrychlí metabolismus a začínají se tak spalovat tukySchéma vln může být různé. Většinou se určuje podle toho, co v danou chvíli potřebujeme, jakých konkrétních výsledků chceme dosáhnout. V objemové fázi mohou být horní vlny až někde u 10g/kg TH. Při rýsování by neměly překračovat 6g/kg TH. 

 

Přibližné dávky sacharidů:

 

Nízké - 0 - 2g/kg TH

Střední - 3 - 4g/kg TH

Vysoké - 6+ g/kg TH

 

Naše tělo je chytré a i sacharidové vlny může odhalit a zvyknout si na ně. Proto je dobré po nějaké době schémata měnit. Zkuste si pohrát a vyzkoušet, na co bude Vaše tělo nejlépe reagovat. V následující tabulce uvádím příklad rozpisu na jeden měsíc, který změní Vaše tělo k nepoznání! Svaly se krásně vyrýsují a tuk v problémových partiích zmizí jako mávnutím proutku.

 

 

  ŽENY MUŽI
1., 3. týden 50/100/300/50/100/300/50 50/200/500/50/200/500/50
2., 4. týden 50/200/50/50/200/50/400 100/300/50/100/300/50/600

 

 

 

Zdroje sacharidů

Sacharidy jsou široký pojem. Pokud chcete dosáhnout kvalitních výsledků, je klíčové, jaké sacharidy zvolíte. Zdravými sacharidy, které udělají Vaše tělo štíhlým, jsou především ty komplexní pocházející z celozrnných obilovin a luštěnin, kterými jsou:

Rýže, quinoa, ovesné vločky, pohanka, jáhly, amarant, brambory, batáty, celozrnné pečivo, luštěniny

 

Jednoduché sacharidy by měly být zařezeny pouze v dopoledních hodinách a ze zdravých zdrojů jakými jsou:

Čerstvé ovoce, v přiměřeném množství sladidla s nízkým GI jako je agáve sirupu, xylitol, kokosový cukr, atd. nebo sušené ovoce

 

     

 

Naopak byste se měli vyhýbat nezdravým sacharidům, jakými jsou rafinované škroby, bílá mouka a rafinovaný cukr - ve všech podobách.

 

Jak sacharidy počítat?

Velmi užitečným nástrojem k počítání nutričních hodnot je PROGRAM JÍDELNÍČEK, který naleznete přímo na našich stránkách. Zde si můžete zapisovat a plánovat svá jídla.

 

 

 

 


Komentáře  

 
dinan
# dinan 2014-08-14 12:46
Tady je taky nějaké info a držím to podle toho a dobré! www.dieta-sacharidove-vlny.cz/
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Zlověstný Šinkanzen
# Zlověstný Šinkanzen 2017-01-05 14:26
Ahoj Veganzo, vlny držím podle tebe a musím se přiznat, že výsledky jsou dokonalé. Už dokonce vypadám lépe, než skřet skurut-hai
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit