Léčivá síla ovoce a zeleniny

V dnešní době, kdy jsou potraviny čím dál méně kvalitní, trpí mnoho lidí na nedostatek vitamínů a minerálů. Navíc díky konzumaci masa, mléčných výrobků, alkoholu, kouření, zamořenému životnímu prostředí, atd. má naše tělo větší a větší spotřebu těchto vitálních látek a je proto nutné dbát o jejich dostatečný přísun. Zapomeňte na synteticky vyrobené pilulky z lékárny. Tento druh vitamínů a minerálů je uměle vyrobený syntetickou cestou a pro naše tělo téměř nevstřebatelný ne-li dokonce škodlivý. Obraťme se opět k přírodně, barvy Vám napoví. Barevná strava, jakou je právě ovoce a zelenina obsahuje největší množství vitamínů a minerálů ze všech potravin vůbec, byla pro to stvořena. Pokud při sestavování stravy dbáme o dostatečný příjem salátů, ovoce, zeleniny a o jejich pestrost, nemusíme mít obavy o dostatek vitamínů a minerálů, které naše tělo potřebuje. V ovoci a zelenině je minimum kalorií díky velkému obsahu vody a téměř žádnému tuku, proto je můžeme konzumovat v hojném množství. Navíc mají vysokou enzymatickou hodnotu a tím podporují trávení. Tyto léčebné plody by měly být ve vašem jídelníčku zastoupeny na prvním místě. A pamatujte, čím čerstvější, zralejší a méně zpracované jsou, tím větší obsah všech účinných vitálních látek. Nehledě na to, že by čerstvé ovoce nebo zelenina měla být zastoupena v každém Vašem jídle, pojďme se podívat na jednu zvláštní kategorii, kterou jsou čerstvě vylisované ovocné a zeleninové šťávy.

Proč šťávy a ne celé plody?

Tyto šťávy, obsahují mnohonásobně větší množství zdraví prospěšných látek, které jsem zmínila výše. Jedná se o koncentrovanou životodárnou formu těchto plodů přírody. Získáte totiž veškerou organickou a enzymy nabitou tekutinu, která je plná vitamínů, zdravých cukrů, ale zcela zbavena vlákniny. Já vím, jistě si říkáte, proč bychom se měli vlákniny zbavovat, když se pořád říká, jak je prospěšná. Tento fakt nepopírám, vláknina je dokonce nutná, pro zdravé trávení, protože působí jako kartáč na střeva a udržuje tak trávicí trakt v pochodu. Je proto nutné, aby ve vašem jídelníčku byla vždy zastoupena celistvá strava ve formě ovocných plodů, zeleniny a celozrnných obilovin. Avšak v tomto případě díky odstranění vlákniny získáme doslova vitamínovou a enzymovou bombu, kterou můžeme bez problémů naráz zkonzumovat a to bez větších protestů či přemlouvání, protože je velice lahodná. No jen si to představte. Zvládli byste jen tak během 10-15 minut sníst naráz kilo pomerančů či kilo mrkve? Asi byste měli dost plné břicho, že? Ale představte si za stejnou dobu vypít půl litru, tedy větší sklenici lahodné šťávy z pomerančů či mrkve. To už je lepší nebo ne? Této tekutině nic nebrání, nemusí být složitě trávena v žaludků, nemusí být rozmělněna vláknina ani nic dalšího. Jen si hezký propluje trávicím traktem až do tenkého střeva, které má za úkol přenést z ní všechny vitamíny a minerály přímo do krve. Jen je důležité, aby jste tyto čerstvé šťávy pili vždy na lačný žaludek. Pokud bude ve vašem žaludku zrovna zpracováván nedělní oběd a vy ho zalijete čerstvou ovocnou šťávou, veškerý užitek bude ta tam. Šťáva nemůže přes masu potravy projít a cukry v ní obsažené začnou kvasit, což naopak způsobí nepříjemností v podobně krkání, pálení žáhy či plynatosti a vitální látky přijdou na zmar.
Nepleťte si také ovocnou šťávu s takzvaným "smoothie", tedy koktejlem z rozmixovaného ovoce. Tyto koktejly jsou také zdraví prospěšné a užitečné, ale neplatí o nich to samé jako o ovocných šťávách, jelikož stále obsahují vlákninu ve stejném poměru jako v celistvých plodech.

Co jsou to ENZYMY?


Enzymy jsou popisovány jako komplexní substance, které nám umožní potravu strávit a přijmout do krve. Enzymy však nejsou žádnou hmotnou "substancí", ale nehmatatelnou, magnetickou, kosmickou energií principu života, která je úzce spojena se všemi akcemi a činnostmi každé molekuly lidského těla, rostliny a každé formy života.
- Norman Walker, Čerstvé ovocné a zeleninové šťávy
Enzymy k trávení produkuje v našem těle slinivka břišní. Pokud sníme těžko stravitelnou potravu, přejíme se či zkombinujeme hodně jídel dohromady, jak je tomu zvykem třeba v rámci různých oslav a svátků, musí naše slinivka vyprodukovat velké množství enzymů a tím se značně vyčerpává. Cítíme se pak těžkopádně a unaveně. Kdežto ovoce a zelenina obsahuje své vlastní enzymy, takže potřebují k trávení od našeho těla minimum vynaložené energie. No zkuste si jednou dát místo klasického vařeného oběda ovocnou mísu ve stejné energetické hodnotě a uvidíte ten rozdíl. Celé odpoledně budete mít spoustu energie.
Co je ale důležité vědět, enzymy zabíjejí vysoké teploty. Už při 45 stupních se mění struktura a enzymy umírají. Potrava se tedy stává mrtvou. Čerstvě vylisované šťávy tedy v žádném případě nemohou nahradit ty pastrerizované, které se prodávají v obchodech, natož džusy z koncentrátů, které jsou často i doslazovány rafinovaným cukrem. Zde už se vůbec nedá mluvit a zdraví prospěšné potravině - naopak. Bohužel všechny šťávy či džusy, které můžete v obchodech zakoupit pasterizované jsou, kvůli hygienické normě jako mléko. Výjimkou jsou dnes už velmi rozšířené a populární "fresh bary".

Půst na ovocných a zeleninových šťávách
 
Šťávy můžete konzumovat v každodenním jídelníčků, třeba jako první jídlo dne. Sklenka citrusové šťávy po ránu dělá zázraky. Nebo v dopoledních či odpoledních hodinách jako svačinku. Vždy ale pouze na lačný žaludek, což je minimálně 3 hodiny po jídle nebo půl hodiny před ním.
Určitě ale doporučuji vyzkoušet detoxikační kůru ve formě 1-3 dnů čistě jen na ovocných šťávách, kdy během jednoho dne vypijete 2-4l šťáv a aspoň 1-1,5l čisté vody. Pro statečné třeba až 7 dnů.Tyto půsty je nejlepší naordinovat si v jarním nebo letním období, kdy je ovoce dostatek a nebude Vám taková zima. Šťávy totiž ochlazují. Také je přínosně naordinovat si takto pravidelně jeden den v týdnu. Sama mám s tímto půstem už hodně zkušeností. Ať jedenkrát týdně pravidelně nebo týden nárazově. Ale vždy byl pro mé tělo obrovským přínosem. Moje tělo se dokonale pročistilo, měla jsem návaly energie a dobré nálady, zlepšují se vlasy, nehty a kůže. Odlehčíte trávení a zároveň do svého těla dostanete velké množství už zmíněných vitamínů a minerálů. Ideální je také aplikovat tento půst pokud na Vás vleze nějaký bacil. Žádný paralen ani šumivý nápoj nepomůže tak, jako půst s ovocnými a zeleninovými šťávami!

Jak šťávy získat?
 

 

Dnes už je na trhu velké množství odšťavňovačů - šnekových s pomalými otáčky, citrusovače, odstředivky,.. Poraďte se s prodejcem nebo se podívejte po referencích a diskuzích na internetu. Vybírejte vždy především podle toho, jaké druhy ovoce či zeleniny budete chtít nejvíce odšťavňovat. Obecně: Citrusy odšťavňujte nejlépe v citrusovači či nízkootáčkovém lisu, kořenovou zeleninu v odstředivce či lisu, jablka, hrušky, v odstředivce, ananas, kiwi v lisu, drobné plody jako maliny, borůvky, jahody, třešně jedině v lisu, byliny a listová zelenina také jedině v lisu. Věřte, že této investice nebudete litovat. Další možnost, avšak značně finančně náročnější jsou již zmíněné fresh bary.

Pravidla pro správnou konzumaci ovocných a zeleninových šťáv 

  • Konzumujte je vždy na lačný žaludek - min. 3h po jídel, max. 30min. před jídlem
  • Léčivé s obsahem dobře vstřebatelných vitamínů, minerálů a enzymů jsou pouze čerstvé šťávy bez pasterizace a jakékoli další úpravy
  • Šťávy nikdy nevypijte naráz, ale po malých doušcích a v ústech chvíli nechte promísit se slinami
  • Šťávy pijte čerstvé a neuchovávejte je déle jak 12h. Po odšťávnění probíhají oxidační procesy a snižuje se obsah vitálních látek. U citrusů už po 15 minutách je výrazně snížen obsah vitamínu C.
  • Jednotlivé druhy šťáv můžete pít samostatně nebo také také míchat, ve fantazii se meze nekladou.


Několik osvědčených receptů:

Mrkev + jablko + řepa + celer

Pomaranč + mandarinka + grep + citrón

Jablko + mrkev

Pomeranč + petrželka + řapíkatý celer

Ananas + hruška + limetka

Jablko + pomeranč


Pokud se o této tématice chcete dozvědět více, vřele doporučuji knihu Čerstvé ovocné a zeleninové šťávy od Normana Walkera.

 


Komentáře  

 
Šípěnka
# Šípěnka 2015-04-02 11:29
My jsme vloni na vánoce dostali šnekový odšťavňovač Omega eujuicers.cz/.../... a zatím jsme se pustili do odšťavňování hlavně ovoce - pomeranče, kiwi, jablka, mandarinky. Zatím to jde dobře, všichni si šťvu chválí (včetně 4leté dcery :-) . Ale už se moc těším na léto, až začneme s odšťavňováním i sezonního ovoce a zeleniny ze zahrady. Jsem moc zvědavá na čerstvý špenát, kedlubny, melouny, apod.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
jája22
# jája22 2015-05-07 16:55
Šnekový odšťavňovač mám doma taky a používám jej velmi často. po koupi sice chvíli ležel skoro netknutě, ale našla jsem si v tom zalíbení a trošku si na něm ujíždím.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Danys
# Danys 2015-10-21 15:04
Super informace.Nejle pší alespoň co jsem se dočetl například v knize Džusový půst jsou ovocné a zeleninové šťávy, co si o tom myslíte? Tedy detox na šťávách, protože jednak dochází k samotrávení toxinů a škodlivých látek ((jako u jiných půstů), ale zároveň do sebe dostáváte obrovské množství organických vitamínů, minerálů a enzymů.Štávy, které obsahují jak ovoce tak zeleninu jsou ideální, protože zeleninové šťávy tělo budují, díky velkému množství bílkovin a ovocné šťávy zase tělo čistí – detoxikují organismus a zásobují ho energií v podobě sacharidů. Tyto šťávy například pro detox dělá firma Black Kale, www.blackkale.cz jsou fantastické a v BIO kvalitě ;-)
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Eliska744
# Eliska744 2016-10-19 13:04
Z odšťavňování jsme si v létě udělali takový rodinný rituál, manžel loupal, já krájela a asistovala dceři při odšťavňování :) Mám šnekový odšťavňovač od Philipsu, je poměrně tichý, skvěle se umývá a funguje prostě na jedničku. Na detail můžete mrknout sem:http://www. philips.cz/c-m- ho/priprava-pok rmu/tekute-zdra vi.html já bych jej rozhodně doporučila dál. :)
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit